TROUW: Nowruz; Zoroastrisch geloof wint aan populariteit | روزنامه هلندی: نوروز و محبوبیت روزافزون آیین زرتشتی در ایران

Nederlandse Versie

Hft-Sin | Photo: Pejman Akbarzadeh
Hft-Sin | Photo: Pejman Akbarzadeh

نویسنده: کارولین امیدی – روزنامه تراو
برگردان پارسی: شبکه ایرانیان هلند

 نوروز، سال نوی ایرانی، دوباره فرا رسیده است. جشنی بسیار مهم در ایران که آغاز بهار را گرامی می دارد. 
پس از انقلاب اسلامی در ایران، حکومت تلاش کرد این جشن را از رونق بیاندازد. مقامات ایران این جشن که پیشینه آن به دوران پیش از اسلام می رسد را هماهنگ با ارزش های جمهوری اسلامی نمی دیدند. 


یکی از سنت های نوروزی، چیدن سفره هفت سین است؛ سنتی که در آن هفت شیء نمادین برای شگون، سلامتی، ثروت و کامیابی روی پارچه ای پهن می شوند. جشن برای سیزده روز همراه با بازدیدهای خانوادگی ادامه پیدا می کند و روز سیزدهم باید با تفریح در بیرون از خانه گذرانده شود. 

تلاش برای از میان بردن نوروز هیچگاه نتیجه نداد و این سنت محبوب تر هم شد. اما دید و بازدیدهای خانوادگی کمتر شده است. بسیاری از خانواده ها به دلیل ترک کشور از سوی اعضای آنها متلاشی شده اند. بسیاری از ایرانی-آمریکایی ها نیز که هر سال برای نوروز به ایران می آمدند امسال به دلیل سیاست های تازه آمریکا در زمینه ویزا جرات نکرده اند به ایران سفر کنند. 

بسیاری از این تعطیلات برای گریز از تهران بهره می گیرند در نتیجه در طول نوروز، تهران به طور نسبی خلوت تر و پاکیزه تر است. من هم همراه با همسر و فرزندانم به سمت جنوب حرکت کردیم. یزد یکی از شهر هایی است که از آن بازدید کردیم. زرتشتیان بسیاری در یزد زندگی می کنند. ما در مهمانخانه کوچکِ رامتین و تینا ساکن شدیم؛ یک زوج جوان و دوست داشتنی که زرتشتی بودند و همراه با خانواده چادری برپا کرده بودند. همزمان با نوشیدن چای، مهمانان از رامتین درباره چیزهای گوناگونی پرسش می کردند:
آیا به عنوان یک زرتشتی در ایران مورد تبعیض قرار می گیرد؟ آیا احساس می کند که با او به عنوان شهروند درجه دو برخورد می شود؟
رامین این مسایل را رد می کند. او می گوید تحصیل کرده است و مردم برایش احترام قایلند: “من با ایرانیان مسلمان برابر هستم. موردی برای گلایه وجود ندارد.”
 

دین زرتشت که مبتنی بر یگانه پرستی است، طبیعتی دوگانه دارد. دین زرتشت دین رسمی در امپراتوری ایران بوده است. امروزه در ایران نه تنها این دین پذیرفته شده است بلکه به نظر می رسد روز به روز محبوب تر هم می شود. این می تواند به رفتار خوب و دوستانه ای که زرتشتیان از خود نشان می دهند مرتبط باشد ولی یک عامل دیگر نیز در این میان وجود دارد: تنش های روزافزون میان ایران و دنیای عرب. اصالتِ عربی اسلام  برای بسیاری از ایرانیان آزاردهنده است.

 در «موزه تاریخ و فرهنگ زرتشتی» با اشتیاق فراوان توضیحاتی درباره این دین داده شده است. ولی مسایلی وجود دارند که حساسیت زیادی در رابطه با آنها به چشم می خورد. من تنها از روی علاقه از راهنمای موزه – در حضور گروه سی نفره مان – پرسیدم: “آیا درست است که خوردن گوشت خوک برای زرتشتیان نیز ممنوع است؟” راهنما در پاسخ دادن درنگ کرد. کمی بعد اما در گوشم زمزمه و گفت: “نه! چنین مشکلی وجود ندارد.” خانم هایی که پشت من ایستاده بودند نارضایتی خود را ابراز کردند…

در نزدیکی موزه، آتشکده زرتشتیان قرار داشت که بسیار شلوغ بود. بسیاری با «آتش جاودانِ» سِلفی می‌گرفتند ولی همزمان دو بانوی چادری به زنان متعدد گوشزد می‌کردند که حجاب شان را رعایت کنند. در اینجا یک چیز به نظرم بسیار دشوار رسید: پیوند ایجاد کردن بین دین زرتشتی و جمهوری اسلامی.

یزد شهری که در آن آزادی مذهبی وجود داشته باشد به شمار نمی رود. بهاییان در آنجا دایما بازداشت می‌شوند. آیین بهایی در ایران ممنوع است ولی برای افرادی که یهودی، مسیحی یا زرتشتی متولد شده باشند ممنوعیتی وجود ندارد. سال گذشته یک مرد یزدی به دلیل بهایی بودن توسط دو تن از هم شهری هایش به ضرب چاقو به قتل رسید.

در همین زمینه:  گرامی داشت نوروز در هلند (گالری عکس)

برای دریافت خبرنامه رایگان شبکه ایرانیان هلند به ما ایمیل بزنید:  info@persiandutch.com

به فیسبوک شبکه ایرانیان هلند بپیوندید: لینک
Scroll to Top