AIVD luisterde Iraanse ambassadeur maandenlang af – شنود تلفن سفیر ایران در هلند

.
NEDERLANDSE  VERSIE  ONDER – متن پارسی در زیر
.

Iraanse Ambassade in Den Haag, Foto: Pejman Akbarzadeh / PDN

تماس‌های تلفنی سفیر ایران در هلند از سوی سازمان اطلاعات این کشور زیرنظر بوده است. این موضوع را روزنامه هلندی NRC فاش کرده است. این روزنامه منبع خود را وزارت اطلاعات هلند (AIVD) ذکرکرده؛ منابع که نامشان ذکر نشده، دلیل شنود را گردآوری اطلاعاتی درباره شهروندان هلندی در ایران ذکر کرده‌‌اند؛ افرادی چون زهرا بهرامی، شهروند هلندی ایرانی تبار که در ژانویه ٢٠١١ در ایران اعدام شد.

به گزارش شبکه ایرانیان هلند، NRC در گزارش خود نوشته است، برای شنود تماس‌های کاظم غریب‌آبادی، سفیر در لاهه، به اجازه وزیر کشور هلند نیاز بوده است. ولی هنوز روشن نیست که پیت هین دونر، وزیر کشور در آن زمان، این اجازه را داده است یا خیر؛ چرا که سفارتخانه، جزیی از خاک هلند به شمار نمی‌آید.

این روزنامه می‌افزاید، گرچه شنود تماس‌های تلفنی سفیران سابقه داشته ولی این کار به شکل دایمی صورت نگرفته، زیرا این حرکت می‌تواند روابط دیپلوماتیک هلند با دیگر کشورها را دچار مشکل سازد.

هیب مودرکولک، نویسنده گزارش خاطر نشان کرده، عملیات وزارت اطلاعات هلند در رابطه با سفارت جمهوری اسلامی در لاهه چندان به نتیجه مورد نظر نرسیده است و ظاهرا سفیر ایران در لاهه اساساَ در جریان تصمیم جمهوری اسلامی برای اعدام زهرا بهرامی نبوده است.

وزیر خارجه هلند در زمان بازداشت زهرا بهرامی، یوری روزنتال بود که از بابت این پرونده به شدت زیر فشار رسانه‌ها و احزاب سیاسی در هلند بود. بازداشت این شهروند ایرانی-هلندی در نهایت به اعدام او در سال ٢٠١١ منجر شد. روزنتال این حرکت دولت ایران را اقدامی «وحشیانه» خواند.

بن بوت، یکی از وزیران پیشین امور خارجه هلند به NRC گفته است: “شنود تلفن‌های سفیر ایران موضوع شگفت آوری نیست چرا این پرونده دارای حساسیت بسیاری بوده و اگر چنین موضوعی در ایران نیز اتفاق می‌افتاد، مقام‌های ایرانی هم چنین کاری می‌کردند.»

وزارت اطلاعات هلند و سفارت جمهوری اسلامی در لاهه هنوز واکنشی به فاش شدن شنود تلفن‌های سفیر نشان نداده‌اند.
.
با سپاس از سامیار شیبانی
به فیس بوک شبکه ایرانیان هلند بپیوندید

 

NRC:

AIVD luisterde Iraanse ambassadeur maandenlang af

De Iraanse ambassadeur in Nederland, Kazem Gharib Abadi, is vanaf eind 2010 maandenlang afgeluisterd door de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD). Dat bevestigen diverse betrokkenen in onder meer de inlichtingenwereld tegenover NRC Handelsblad(Meer…)

VOLG “PERSIAN  DUTCH  NETWORK” op Facebook

Comments are closed.

Scroll to Top