زنان ایرانی و روسری‌هایی تا فرق سر – Vrouw slaat geestelijke neer na opmerking over kleding

.
Nederlandse Versie Onder

Bron: Trouw / Perzische vertaling: Samiar Sheybani, PDN
.

بازتاب خبر درگیری دختران ایرانی با یک روحانی در روزنامه هلندی تراو

 .

درگیری دختران ایرانی با آخوند سمت دار حکومتی٬ موضوعی بحث بر انگیز و مهم  بوده که در چند رسانه هلند از جمله روزنامه تراو  به چاپ رسیده است. این نشریه می‌نویسد:

«آخوند به گفته خودش، هیچ کاری به جز وظیفه شرعی‌اش و آنهم امر به معروف انجام نداده است. زمانی که او در شهری در ایران با زنی مواجه شده که حجاب‌اش مناسب نبوده به او تذکر می‌دهد. خانم نیز اقدامی در برابر این امر به معروف انجام می‌دهد که آن، روانه کردن حجت السلام علی بهشتی به بیمارستان بوده است.»

 حجت السلام به خبرگزاری مهر گفته است که سه روز در بیمارستان بستری شده است.

 آن زن در نخستین واکنش به حجت السلام گفته «چشمهایت را ببند» و سپس به او ناسزا گفته و درگیر شده است. به گزارش خبرگزاری مهر: «این مورد تازه‌ای نیست. در دوران اخیر تا کنون سه مورد اتفاق افتاده  که بانوان پس از مواجه شدن با تذکر روحانیون با آنها شدیدا برخورد کرده اند.»

چنین خشونت‌هایی ریشه در سرخوردگی دارد. در ایران از زمان به قدرت رسیدن حکومت اسلامی از سال ٬۱۹۷۹ قوانین سختیگرانه‌ای برای پوشش بانوان وضع شده است. پوشش کامل بدن و همچنان سر که در آن موها باید پوشیده باشد. بانوان ایرانی این قوانین را ظالمانه و غیر انسانی می‌دانند و تلاش می کنند آن را از سر راهشان بر دارند. روسری‌هایی که گاه تا فرق سر پیش می رود و در خیابانها نمایی از این مبارزه است.»

سرپیچی‌کنندگان از قوانین البته بی پاسخ نخواهند ماند. در کنار آخوندهای حکومتی٬ ماموران هم ایفای نقش می‌کنند تا زنان، خود را در چارچوب قوانین حفظ کنند. جریمه می تواند دربرگیرنده توبیخ٬ بازداشت و برای نمونه، شلاق باشد.

.

– منبع: روزنامه تراو – برگردان پارسی: سامیار شیبانی / شبکه ایرانیان هلند

– در هلند زندگی می‌کنید؟ به فیسبوک «شبکه ایرانیان هلند» بپیوندید

In Perzië bestaan sinds het begin van de Islamitische Republiek in 1979 strenge kledingvoorschriften voor vrouwen.

Vrouw slaat geestelijke neer na opmerking over kleding

Trouw – De geestelijke deed naar eigen zeggen niets anders dan zijn religieuze burgerplicht, toen hij onlangs in de Iraanse stad Sjamirzad een voorbijgaande vrouw aansprak op haar afgezakte hoofddoek.

De vrouw zag dat klaarblijkelijk anders: voor hij het wist lag Hojatoleslam Ali Behestji in het ziekenhuis. (Lees meer…)

.

Volg  PERSIAN  DUTCH  NETWORK op Facebook

.

Scroll to Top